22 juni, 2018

Resurser

Vill du veta mer om Swedenborgskyrkan? Eller vill du veta mer om Swedenborg? Här kan du hitta länkar som kan hjälpa dig på väg.

• Arcana Cœlestia
    I Swedenborgskyrkan har vi läst den svenska översättningen av Swedenborgs himmelska hemligheter – Arcana Cœlestia. Inför varje läsning gjordes en förberedande text.
  • Bryn Athyn Cathedral
    Information om den största Nykyrkliga byggnad i världen – katedralen i Bryn Athyn.
  • Bryn Athyn College of the New Church
    Ett college i USA som har Nya Kyrkans läror som grund. Här finns information om vilka utbildningar och kurser som erbjuds. Det går även att ansöka till skolan direkt på hemsidan.
  • Den Nye Kirke
    Nya Kyrkans Församling i Köpenhamn, Danmark
  • New Christian Bible Study
    The New Christian Bible Study är en omfattande databas där man söker i texter från Bibeln och Swedenborg, samt att man kan hitta den andliga meningen i bibliska texter, baserad på Emanuel Swedenborgs böcker.
  • New Search
    En web-baserad databas där det går att söka igenom samtliga av Swedenborgs teologiska verk på engelska. Det går att välja mellan olika översättningar samt läsa Swedenborgs skrifter på orginalspråket latin.
  • offTheLeftEye
    Swedenborgiana på YouTube
  • Swedenborg Foundation
    Ett annat bokförlag som trycker och ger ut Swedenborgs teologiska skrifter samt en rad andra titlar med anknytning till Swedenborg, Nya Kyrkan och bibeltolkning. Det går att beställa böcker över nätet.
  • Swedenborg Society
    Det äldsta Swedenborgsällskapet i världen, grundat 1810. Man ger ut samtliga av Swedenborgs teologiska skrifter på engelska. Merparten av Swedenborgs verk på originalspråket latin finns också att köpa. Dessutom finns en rad andra titlar med anknytning till Swedenborg, Nya Kyrkan och bibeltolkning. Det går att beställa böcker över nätet.
  • Skandinaviska Swedenborgsällskapet
    Swedenborgsällskapet är religiöst neutral och är öppen för alla som är intresserade av Emanuel Swedenborg och hans verk. Fokus ligger på litteratur av och om Swedenborg. Sällskapets medlemmar återfinns i alla de nordiske länderna. Det går att beställa böcker över nätet.
  • Swedenborgspodden
    Swedenborgspodden är en samtalspodd som handlar om liv och evighet; tankar som du kan använda i ditt dagliga liv.
  • SwedenborgTube
    Swedenborgskyrkan finns givetvis på YouTube. Kolla och prenumerera!
  • The New Church – Amerikanska Nya Kyrkans hemsida
    Här går det att finna svar på många frågor om Nya Kyrkans lära. Här finns också många predikningar både i ljudfil och text.
  • The New Church UK – Engelska Nya Kyrkans hemsida
    Vi samarbetar mycket med Nya Kyrkan i England. Titta på deras egen hemsida. Där beskrivs bla Sommarskolan – The British Academy Summer School.