Träffa swedenborgare

Att vi i Swedenborgskyrkan kallar oss swedenborgare beror förstås på att samfundet grundar sig på Swedenborgs religionsfilosofi.

Vi står i en lång tradition som går tillbaka till människor som redan under Swedenborgs egen tid ville grunda egna samfund eller sällskap som ville föra ut budskapet. De kallade sig för Nya Kyrkan eller olika varianter på Swedenborgsällskap. ”Swedenborgskyrkan” renodlar tanken på att det är ett samfund som utmärker sig genom att lyfta fram hans läror. Det kan du läsa mer om på annan plats på vår hemsida.

Själva namnet Swedenborg har en intressant historia. I utlandet tror man att ”Sweden” syftar på landet Sverige, men så är det inte alls. Du kan läsa mer här.

De som är med i vårt samfund är en blandning av människor.  Vi har dem som genom sina föräldrar blivit bekanta med samfundet och som har valt att göra det till sin egen livsåskådning. Och vi har dem som hittat hit som vuxna, efter sökande, eftertanke och deltagande i våra verksamheter. Vi kallas swedenborgare eller ibland nykyrkliga, men i grund och botten är vi helt vanliga människor som gillar den här kyrkan. Välkommen att hälsa på och ta reda på mer!

Öppen onsdag i Swedenborgskyrkan

Varje onsdag kl 17-19 är kyrkan öppen. Då träffar du någon eller några av oss i kyrkan vid Tegnérlunden. En del tittar in som hastigast – ’Jaha, det ligger en kyrka här, det visste jag inte.’ En del behöver en stund i tystnad – i det som vi ofta hör anses var en mycket vacker och rofylld kyrka. Andra vill prata och diskutera, eller skaffa broschyrer eller köpa böcker.

Övriga verksamheter i Swedenborgskyrkan

Och så kan du komma till alla de andra aktiviteterna också där du kan träffa oss Swedenborgare! Swedenborgskurser och bibelläsningar. När pandemin har lugnat ner sig kommer ännu fler aktiviteter, bland annat våra jättepopulära Nyfiken på Swedenborg-föredrag.

Välkommen!