fbpx
5 juni, 2018

Blodet från Lammet renar oss

Predikan av pastor Göran Appelgren

Läsningar: Joh 3:13-18; Upp 7:9-17; GF 259, UU 378, 383

“Dessa är de som kommer ur den stora nöden, och de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i blodet från Lammet.”
Upp 7:14

Enkelt eller svårt

Egentligen är livet ganska enkelt, men vi gör det svårt för oss. Egentligen är Guds Ord ganska enkelt, men vi tror att det är svårt att förstå. Så om både livet och Ordet är enkelt, och det är vi som gör båda svåra, så blir slutsatsen att så länge som Ordet är svårt att förstå så blir livet svårt också. Men om Ordet blir lättare att förstå, så kan livet bli lättare också. Det är tanken med den här predikan.

Konstiga bilder

I dagens text från Uppenbarelseboken hör vi ganska konstiga saker. Inte undra på att Ordet är svårt att förstå! Hur kan det bli enkelt då?! Ur texten väljer vi ut tre ord eller bilder: rena kläder, blodet, Lammet.

Den första regeln för att avmystifiera Ordet är tänka att det måste handla om symboler och inte fakta om det som vi ser i vår vardag varje dag. När Evert Taube sjöng ”Min älskling du är som en ros”, så var det ju inte en ros han såg framför sig utan en förtjusande kvinna. Tänker vi efter, så vet vi att vi har lång erfarenhet av att översätta symboliska bilder i språket till något annat.

Livet

I Skrifterna finner vi det här påståendet: ”Allt i Ordet har med livet att göra”. Det gäller givetvis även versen med rena kläder, blodet, Lammet.

Om vi ändrar ordningen lite så gör vi det lättare för oss. Vi låter den första bilden vara Lammet. En annan av de tre bilderna är blodet. Det är alldeles uppenbart att det är från Lammet som blodet kommer. Enkelt, inte sant! Så utan Lammet hade det inte funnits något blod. Vi har nu en sammansatt bild med ett lamm och blod, två saker.

Den tredje bilden visar upp rena kläder. Vi tycker om rena kläder. Vi vet vad det är. Vi vet också hur man gör när man tvättar. Man behöver vatten, helst varmt, och så någon slags tvålmedel som löser upp smutsen.

Andliga livet

”Allt i Ordet har med livet att göra”. Det påståendet avser givetvis inte det dagliga, vardagliga livet, där man ibland går ner i tvättstugan. Citatet borde lyda så här: ”Allt i Ordet har med det andliga livet att göra”. ’Det andliga livet’ kan vi också kalla det inre livet, alla tankar och impulser, goda och dåliga känslor och mycket annat. Det som finns innanför vårt yttre skal, där ingen annan kan se vad som finns. Där kanske det finns en tvättkorg med smutsiga kläder?! Ska vi ta en titt?!

Tvätta kläder?

Men innan vi gör det så går vi tillbaka till de tre bilderna. Vi har lamm, blod och rena kläder. Det märkliga i den här versen är att kläderna blev rena genom att utsättas för blod. Det är något som inte stämmer. Vi har alla tvättat kläder som varit blodiga av sår eller näsblod. Ganska besvärligt.

”Allt i Ordet har med det andliga livet att göra”. Om nu också den här versen har med vårt andliga liv att göra, så måste vi gå tillbaka till tvättkorgen. Vad är det för kläder som har blivit rena? Och hur kunde blodet, som är rött, göra kläderna både rena och vita? Och vem är lammet som gav blodet som kunde göra rent?

En karamellskål

– ’Hallå där! Du får inte ta av karamellerna som står på köksbänken, för vi ska ha dem när gästerna kommer!’

Men du tog i alla fall av karamellerna! Men oj! Titta! Fingrarna som tog i karamellerna har blivit smutsiga. Alla ser det. Smutsiga fingrar!

Du undrar hur du ska kunna tvätta dem snabbt och ser dig oroligt omkring. Men vänta, där ligger något som ser ut som en handduk. Du tar den. Den är röd. När du tar upp den känns den som blod. Handen och fingrarna blir alldeles fuktiga, men smutsen går bort. Fingrarna är rena igen. Inte röda av blod utan rena! Det var det underligaste, tänker du. Och borta i hörnet ser du något som inte fanns innan du stal ur karamellskålen. Är det inte ett lamm?! Nej, jo, nej, det är väl en människa. Vadå? Hallå!? Men så är allt borta. Tomt i hörnet igen. Handduken i röd färg är också borta. Men fingrarna är rena!

Tvättkorgen är tom. Alla kläder är rena för dagen. Vad var det som hände!?

Vad är budskapet i bokstaven?

Ja, så skulle vi kunna använda bokstavsmeningen för att börja närma oss påståendet att ”allt i Ordet har med det andliga livet att göra”. För det är ju så att stjäla ur karamellburken har med det andliga livet att göra. Det är ett brott mot de Tio budorden. Den som gång på gång på gång på gång bryter mot de Tio budorden, utan att låta sitt samvete påverkas, fyller ständigt på tvättkorgen med smutsiga kläder. Det börjar bli trångt i själen på grund av all smutstvätt.

Kläder, våra handlingar

Kläderna som inte är rena är alltså något i vår själ som inte är så bra. Kläder har vi på vår kropp. Kroppen är vår yttre varelse. Där vår kropp är, där är vi i världen, i rummet. Vid karamellburken eller någon annanstans. De kläder vi väljer höljer vår kropp. Kläderna och kroppen är nästan en och samma sak. Låt oss säga så i det här sammanhanget.

I den andliga världen går det inte att skilja på det andliga jaget och kläderna. Det går inte att dela på sig. Kläderna avslöjar vem man är. Själskroppen projicerar sina egna, passande kläder. Se Himmel och helvete # 181-182

Då kan vi tänka, att kläderna är våra handlingar. Om det då är fullt i tvättkorgen, så är det en bild av dåliga handlingar eller dåliga avsikter.

Tvättmedlet

Hur tvättar man då sitt smutsiga inre rent då? Jo, med blod. Men om vi säger så, så blandar vi en konkret bild, blod, med en andlig verklighet, den inre människan, samvetet. Vi måste göra om den konkreta bilden av blod till något som har med livet att göra. Precis som vi gjorde med kläderna som är handlingar eller avsikter.

När samvetet stretar emot hörs en röst i det inre: – ”Du skall inte stjäla.” Eller: -”Allt vad du vill att människorna skall göra dig, det skall du också göra dem.” Sådana påståenden ur Ordet kallar vi sanningar. Det är det som blod betyder. Sanningarna har förmågan att rena de smutsiga kläderna som man bär. Så här kan ett smutsigt plagg se ut: – ’Man måste tänka på sig själv först, och dessutom var det ingen som såg att jag tog en karamell’. Fast det var det ju. ”Ingenting är dolt som inte skall bli uppenbarat, och ingenting är gömt som inte skall bli känt.” Luk 12:2 Sanningar har förmågan att rena. Den förmågan har med Lammet att göra.

’Snäll som ett lamm’

’Snäll som ett lamm’ heter uttrycket. Det är i samma kategori som rosen. Vi tänker inte att en person är ett lamm. Istället menar vi att personen har egenskaper som vi kan se i ett lamm. Och vad är det då?

Det där ulliga, och de snälla ögonen, får oss att känna oss lugna. Det finns inget hotfullt i ett lamm. Ingenting alls. Om vi vill klappa lammet, så säger det inte nej. Vi känner att lammet tycker om oss, att det tycker om vårt sällskap. Lammet tycker om att vi är där.

Om nu blodet som renar oss är sanningar, så måste det ju komma ur en varelse som inte bär på något skrämmande, inte något avvisande, inte något som är negativt.

’Lammet’

Om nu ”allt i Ordet har med livet att göra”, så är frågan var vi kan finna något som inte är ett djur, utan som är levande människa som har de egenskaperna. Vi har ju redan svaret, ”Lammet” med stort L, och visst är det så att ingen annan än Herren själv kan motsvara sådana beskrivningar?! Och då blir det så enkelt. Herren vår Gud vill oss allt gott, avvisar oss inte utan vill ha oss hos Sig, och Han har inga negativa känslor emot oss. Se Arcana Cœlestia # 1799:2, Joh 15:4,5 Det är från Honom som sanningarna kommer som har förmågan att tvätta rent. Och när vi använder det medlet så blir våra smutsiga kläder rena.

Dagens bibelvers förklarad

Då har vi förklarat alla tre orden i versen: ”De har tvättat sina kläder och gjort dem vita i blodet från Lammet.” Upp 7:14Men egentligen har bibelversen bilderna i omvänd ordning, kläder, blod, Lamm. För allt börjar högst upp, hos Gud, i himlen, så vi vänder på det:

Lammet – alltså Herren, blodet – alltså sanningarna i Ordet, kläderna – alltså hur vi lever våra liv.

Ansträngning

Det här är enkelt och det är användbart. Men vi måste förstås göra en liten ansträngning. Det sker på tre olika sätt.

På ett intellektuellt, tankemässigt sätt måste vi försöka  förstå gudsbilden. Vem
är Gud? Vem är Jesus? Vi måste känna att Lammet är Herren. Det var den första ansträngningen.

På ett mer känslomässigt sätt måste vi låta oss påverkas av Guds Ord. Känna och erkänna att det enda som hjälper oss bort från karamellburken är Lammets blod – Ordets sanningar. ”Allt i Ordet har med livet att göra”. Det var den andra ansträngningen.

Och den tredje ansträngningen efter det intellektuella och känslomässiga är att det sedan ska bli handling av det, kropp som värms av rätt sorts kläder. Klädd kropp som går ut i världen med ett rent samvete.

En sammanfattning

Då har vi de tre bilderna som blir en sammanfattning för hela vårt andliga liv, Lammet, dess blod, och de rena kläderna, förmågan att leva rätt.

Vi började med att säga att livet egentligen är ganska enkelt, men att vi gör det svårt för oss. Med de här tre enkla bilderna blir det enkelt att förvandla livet från svårt till enkelt. Därför säger profeten Jesaja: ”Om ni är villiga att höra, skall ni få äta landets goda … så har HERRENS mun talat.” Jes 1:19,20

Här finns samma tretal av begrepp, Herren som talar, Ordet som vi hör, och villigheten att följa det i handling. Dessa tre grundbegrepp finns överallt i berättelserna i Bibeln. Använd det förstoringsglaset, så kommer Ordet att tala ännu tydligare. Herren, Ordet och levernet!

Upp-och-ner-vänt

Men när människan har vänt upp och ner på den tänkta ordningen och inte lyssnar, så blir det jobbigt. Då ser det ut så här:

– Jag tror inte på Gud. Jag tror absolut inte att Jesus är Gud.

– Och Ordet är helt ointressant för mig.

– Dessutom vet jag, att man först måste tänka på sig själv.

Men när människa som börjar förstå att det måste finnas en bättre väg ser det ut så här. Då börjar vi nerifrån:

– Livet fungerar inte för mig. Tvättkorgen är överfull. Vad ska jag göra?

– Det måste finnas vägledning för ett bättre liv. Var finns tvättmedlet?! Och så hittar man Ordet.

– Och Ordet får till slut en enorm kraft, eftersom en gudstro börjar växa fram, och en personlig Gud, Jesus, blir verklighet steg för steg.

Upptäckten

Ja, ur det besvärliga kan man kämpa sig fram till ett bättre liv. Däruppe, med
en gudstro, Lammet, med sanningar, blodet, kan man blicka ut över sitt nya liv, rena kläder. Och då upptäckter vi något. Det är så självklart att livet är mycket mer än att alltid tänka på sig själv först Så här kan det se ut. Det är ett citat från Sanna kristna religionen: ”Kärlekens väsen är att älska andra utanför sig själv, att vilja vara ett med dem. Sanna kristna religionen # 43Och här från Arcana Cœlestia: ”Från himlen strömmar det in gott från alla håll hos dem som av hjärtat gör gott, och detta sker i enlighet med den omfattning med vilken det goda utövas mot medmänniskan.” Arcana Cœlestia # 9049

Det är denna ömsesidiga kärlek som kallas ’livets bröd’. Bröd från Herren, bröd från himlen som vi delar med varandra. Det är det bröd som änglarna får varje dag och som på latin heter Panis Angelicus, och det var så preludiet idag hette.

När Lammet, blodet och de rena kläderna inspirerar oss, så tar vi i vårt hjärta emot mer av det himmelska brödet. Det är enkelt uttryckt också Herrens vilja med våra liv.

”Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar Mig. Den som älskar Mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom.” Joh 14:21

Amen!

 


Läsningar:

Joh 3:13-18:
Ingen har stigit upp till himlen utom han som kom ner från himlen, Människosonen som är i himlen. Och liksom Mose upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd, för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv. Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.

Upp 7:9-17:
Därefter såg jag [Johannes], och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folkslag och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i händerna. Och de ropade med hög röst: ’Frälsningen tillhör vår Gud, honom som sitter på tronen, och Lammet’. Och alla änglar stod runt omkring … De föll ner på sina ansikten inför tronen och tillbad Gud och sade: … ’Väldet tillhör vår Gud i evigheternas evigheter.’ En av de äldste frågade mig: ’Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån kommer de?’ Jag svarade: ’Min herre, du vet det.’ Då sade han till mig: ’Dessa är de som kommer ur den stora nöden, och de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i blodet från Lammet. Därför står de inför Guds tron och tjänar Honom dag och natt i Hans tempel, och Han som sitter på tronen skall slå upp sitt tabernakel över dem. De skall aldrig mer hungra eller törsta, inte heller skall solen eller någon annan hetta träffa dem. Ty Lammet som står mitt för tronen skall vara deras herde och leda dem till livets vattenkällor, och Gud skall torka bort alla tårar från deras ögon.’
Översättning: Svenska Folkbibeln

Gudomliga försynen # 259:
Det finns tre väsentligheter i kyrkan: Erkännandet av Herrens Gudom, er­kännandet av Ordets helighet och ett leverne som kallas människokärlek.

Uppenbarelseboken uppenbarad # 378, 383:
’Lammet’ är Herren med hänsyn till det Gudomligt Mänskliga. Med ’blod’ betecknas i den andliga meningen Ordets Gudomligt sanna. Att ’tvättas’ betecknar att renas från ondskor och falskheter och sålunda att omdanas
och pånyttföda.