Pingsten – Sanningens ljus i Kärlekens eld

Pingsten är inte endast en viktig händelse i själva kristenhetens identitet, utan ett evigt skeende i människans inre. När vi öppnar oss för sanningens ljus och kärlekens eld, då växer kyrkan inom oss. Och när vi i trofasthet och ödmjukhet närmar oss Herrens bord i nattvarden, då förenas vi med Honom i det som är kyrkans sanna liv: kärlek till sanningen, och sanning i kärlek.
Läsningar
Jesaja 61:1-2
Herren Guds Ande är över mig, för Herren har smort mig till att förkunna glädjens budskap för de ödmjuka. Han har sänt mig att förbinda dem som har förkrossade hjärtan, att utropa frihet för de fångna och befrielse för de bundna, att förkunna ett nådens år från Herren.Apostlagärningarna 2:1–4
När pingstdagen hade kommit var de alla samlade. Då hördes plötsligt från himlen ett dån som av en stormvind, och det fyllde hela huset där de satt. Tungor som av eld visade sig för dem och fördelade sig och satte sig på var och en av dem. Och de uppfylldes alla av den helige Ande.
(Svenska Folkbibeln)Sanna kristna religionen # 150
De människor som kommer att ta emot de kraftfulla andliga verkningarna [], är de som tror på Herren Jesus Kristus. Han är frälsning och evigt liv. Han är frälsning därför att Han är Frälsaren – det är innebörden i Hans namn, Jesus. Han är evigt liv därför att de i vilka Han är, och som är i Honom, har evigt liv. []Eftersom Herren är frälsning och evigt liv, följer därav att Han också är allt det som gör det möjligt för oss att vinna frälsning och evigt liv. Därför är Han varje del i bättringen, pånyttfödelsen, förnyelsen, livgivandet, helgandet, rättfärdiggörelsen, reningen från det onda – och till sist frälsningen.
Herren verkar i alla dessa processer hos oss alla, vilket innebär att Han oavbrutet strävar efter att åstadkomma dessa verkningar i oss; och när vi anpassar och omformar oss för att ta emot dem, då verkställer Han dem verkligen i oss. (Till och med själva handlingen att anpassa och bättra oss kommer i själva verket från Herren.) Om vi inte med villigt sinne tar emot Herrens verkande, kan Han inte fullborda dem i oss – men Hans vilja att göra det förblir oförändrad.
Pingsten – den inre meningen
I den yttre meningen är pingsten minnet av hur den helige Ande utgöts över apostlarna femtio dagar efter Herrens uppståndelse. Enligt den inre meningen – som Swedenborg har uppenbarat för oss – handlar pingsten om sammanfogningen av det sanna med det goda. Det är en förvandlingens högtid: från endast att förstå, till att älska det sanna och att se det goda genom det sanna.
Swedenborg skriver:
”Att högtiden Veckofesten … betyder införande av sanning i det goda … och att detta är en andlig förbindelse mellan sanningar och det goda i människan.”
Arcana Cœlestia # 9294:4
När den helige Ande kommer över apostlarna är det en symbol för att det gudomliga sanna från Herren nu kunde träda in i viljan – alltså i människans kärlek – och därifrån ut i handling.
De ”tungor av eld” som visade sig på pingstdagen betyder inte endast upplysning, utan sanningen förenad med kärleken. Värme och ljus på samma gång.
Samtidigt måste vi komma ihåg att ”tungan” andligen representerar hur läran – det vi tror på och undervisar – kommer till uttryck. Den kan beteckna antingen förkunnelse av sanningar – när den används rätt – eller spridning av falskheter. Så det är vårt ansvar som människor att se till att vi använder kärlekens och sanningens kraft – som pingsten är en så vacker bild av – att ge vår lära rätt uttryck. Som vi gör genom att göra nytta.
”Den himmelska solen är Herren, och den eld som därifrån strålar ut är den gudomliga kärleken.”
Himmel och helvete # 117
Sanningens språk talat i kärlekens eld
Pingsten är också en förvandling av språket: apostlarna talar nu så att alla förstår, på sina egna tungomål. Det blir till en bild av Herrens andra ankomst genom Swedenborgs uppenbarelser. ”Nu är det tillåtet att med förnuftet träda in i trons hemligheter”. Det inre livet börjar tala till människan på ett nytt sätt – i den form och det uttryck som hennes hjärta kan förstå.
Detta är vad Swedenborg menar med att Herren, genom sitt förhärligade Mänskliga, nu kan vara närvarande hos alla människor:
”Att Herren blev Människa, eller tog sig en kropp, skedde för att Han skulle kunna vara närvarande hos människorna och förena sig med dem.”
Läran om Herren # 35
Herrens Mänskliga är numera det Gudomligt sanna, och det Gudomligt sanna hittar vi i Ordet.
Därför är pingsten inte avslutningen på något, utan början på en ny andlig epok. I andlig betydelse blir pingsten en profetia om Nya Kyrkans födelse, inte som institution, utan som en inre kyrka i varje människas hjärta – där sanningen blir kärlekens form.
”Love is blind” heter det ju inom populärkulturen. Det finns en sanning i den meningen. Den Gudomliga kärleken skapade – och skapar – allt. Den Gudomliga kärleken ger allting liv. Men även den gudomliga kärleken måste rätta sig efter gudomliga lagar. Den Gudomliga kärleken behöver den Gudomliga visheten.
Det är den Gudomliga visheten som ser till att den Gudomliga kärleken alltid uttrycker sig på bästa möjliga sätt. Och resultatet? Jo, det är där som vi hittar den Gudomliga försynen. Den Gudomliga försynen är Herrens ständiga ledning av allt i skapelsen, med målet att föra varje människa till himlen. Enligt Swedenborg verkar försynen oupphörligt bakom det som sker, i både stort och smått, och samordnar allt för det eviga goda – men utan att kränka människans frihet eller ansvar.
Det är detta som är Herrens Treenighet – Gud, Jesus, Helig ande = Herrens gudomliga kärlek, Herrens gudomliga vishet, Herrens gudomliga handlande. Pingsten blir därför första gången som den helige treenigheten visar sig för människorna, inom Herrens Mänskliga – den synliga Guden.
Pingsten och nattvarden – två sakrament, ett inre verk
Samma verklighet som pingsten uttrycker vid kristendomens början, levandegörs i varje nattvard. Brödet och vinet är inte symboler i yttre mening, utan verkliga bärande former av Herrens närvaro.
”[Genom motsvarighetsläran] förstår vi vad ”Herrens kött” och ”Herrens blod” betyder; vi ser att de betyder samma sak som ”brödet” och ”vinet”. Det vill säga: ”Herrens kött” och brödet betyder det gudomligt goda som kommer från Hans kärlek och också allt gott som hör till kärleken till nästan, och ”Herrens blod” och vinet betyder den gudomligt sanna som kommer från Hans vishet och också all sanning som hör till tron; att ”äta” dem betyder att göra dem till sitt eget.”
Sanna kristna religionen # 702
När vi tar emot nattvardens bröd och vin, är det samma eld som pingstens eld som vill väcka oss till liv. Det är samma Ande som vill föra oss in i ett nytt språk – ett liv där det goda görs sant, och det sanna blir gott.
” Herren är närvarande och öppnar himlen för dem som närmar sig den heliga nattvarden på ett värdigt sätt … På samma sätt som dopet för oss in i kyrkan, för nattvarden oss in i himlen.”
Sanna kristna religionen # 719
Kyrkans kallelse
Den kristna kyrkan började predika vid pingsten – inte med makt, men med ljus. Så är också den Nya Kyrkans uppdrag: att vittna om en Ande som inte tvingar, men formar. Inte att erövra, men att värma. Inte att härska, men att tjäna genom sanning i kärlek.
”Så mycket som människan hyser kärlek till nyttan, så mycket är hon i Herren, och så mycket älskar hon Herren och sin nästa, och så mycket är hon människa.”
Gudomliga kärleken nr 13
Amen!