De Tio budorden – en nyårsbetraktelse
Predikan av pastor Göran Appelgren
Reflektioner
Vi närmar oss nyåret, och då är det vanligt att vi reflekterar över den tid som varit och att vi funderar på vad vi kan göra bättre.
Vi ska idag använda de Tio budorden som ett hjälpmedel för att tänka på hur vår andliga mognad ser ut och hur vi med en större förståelse av budorden kan göra vår Herre och Gud Jesus Kristus mer levande i våra tankar och känslor och i våra liv.
Herren vill oss väl, och vet vi att det många gånger är vi själva som ställer hinder i vägen för att kunna ta emot alla hans välsignelser. Det hör vi från Gamla och Nya testamentet och från den Himmelska läran:
”Ack att de hade sådana hjärtan, att de alltid fruktade mig och höll alla mina bud! Det skulle ju då gå dem och deras barn väl evinnerligen.” 5 Mos 5:29
”Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar Mig, och jag skall älska honom och uppenbara mig själv för honom och jag skall komma till honom och ta boning hos honom.” Joh 14:20-23
”Alla buden, ja, lagen och Profeterna, grundar sig på den lagen att människan bör älska Herren över allt och sin nästa som sig själv.” Arcana Cœlestia #10 38:5
Swedenborg förklarar budorden på tre nivåer, den naturliga som är samma som bokstasmeningen, den andliga och den himmelska. I de följande citaten finns exempel från alla tre.
Första budordet: Du skall inga andra gudar ha inför mitt ansikte.
Swedenborg förklarar:
I den naturliga betydelsen menas att ingenting ska älskas mer än Gud. Ty den eller det som man älskar över allting, blir då en gud för en. Den som älskar sig själv eller världen över allting, gör således sig själv eller världen till sin gud. Sanna kristna religionen #293
Vi har alla våra smågudar. Låt dem underordna sig vår innersta tro på Herren Jesus Kristus, och de kommer att förlora makten över oss.
Andra budordet: Du skall inte missbruka HERRENS, din Guds namn.
Swedenborg förklarar:
Med namnet Jesus Kristus förstås allt, som hör till återlösningen, med Jesus menas allt som hör till frälsningen med hjälp av återlösningen, och med Kristus allt som hör till frälsningen med hjälp av läran. Sanna kristna religionen #298
Namn handlar om egenskaper. Vi säger att ”någon har namn om sig att vara pålitlig”. Herrens namn är alla de goda egenskaper som gör en människa rättskaffens, pålitlig och omtyckt. Var rädd om de namnen!
Tredje budordet: Tänk på vilodagen, så att du helgar den.
Swedenborg förklarar:
Med de sex ”arbetsdagarna” betecknas i den andliga meningen striden mot köttet och dess begärelser och på samma gång mot det onda och falska som flyter in i människan från helvetet, och med den ”sjunde dagen” betecknas människans förbindelse med Herren och därigenom pånyttfödelse. Sanna kristna religionen #302
Varje gång vi segrar i en inre strid, så är det Herren som för vår räkning har vunnit ett slag. Vi kan vila i honom fram till nästa strid, där han återigen står upp för oss.
Fjärde budordet: Hedra din fader och din moder.
Swedenborg förklarar:
Att hedra sin fader och sin moder betyder i den naturliga betydelsen att lyda föräldrarna och tacka dem för deras välgärningar som består i att de föder och klär sina barn samt inför dem i världen så att de i där kan verka som städade och sedliga människor … och allt detta gör de av den kärlek som de har, och som de har fått av Herren.
Med Fader förstås i himmelsk betydelse vår Herre Jesus Kristus, och med moder de Heligas samfund, med vilket menas hans kyrka, som är spridd över hela jorden. Sanna kristna religionen #305, 307
Detta är ett aktivt bud. Vi ska anstränga oss att tänka på allt gott vi får och känna oss tacksamma. På så sätt använder vi våra gåvor på ett bättre sätt.
Femte budordet: Du skall inte dräpa.
Swedenborg förklarar:
I den andliga betydelsen förstås med dråp alla sätt att dräpa och förgöra människors själar, och dessa sätt är olika och av många olika slag, som till exempel att få dem att vända sig bort ifrån Gud, religion och gudsdyrkan, genom att intala sådant, som väcker motvilja, till och med avsky mot dessa saker. Sådana är alla djävlar och sataner i helvetet med vilka de som kränker och prisger kyrkans helighet i denna värld är förbundna. Sanna kristna religionen #310
Det är ofta som det, utan att vi tänker på det, faktiskt är dråp, när vi uttalar oss på sätt som vi själva inte skulle vilja bli omtalade på. Vi har till exempel uttrycket ’en dräpande kommentar’.
Sjätte budordet: Du skall inte begå äktenskapsbrott.
Swedenborg förklarar:
I den naturliga betydelse handlar detta bud inte bara om att inte begå äktenskapsbrott, utan också att om att vilja och göra det som är otuktigt, och tänka och tala lösaktigt. Att enbart begärelsen är att begå äktenskapsbrott står klart av Herrens ord: ’Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.’ Matt 5:27,28 Orsaken är, att begärelsen blir liksom en gärning, då den rör sig i viljan. Sanna kristna religionen #313
Att slita isär en god tanke från en god avsikt är att förstöra ett äktenskap mellan dessa två. Det motsvaras av det fysiska äktenskapsbrottet. Så på det sätt som vi lovar att hedra ett äktenskapslöfte, på samma sätt ska vi försöka göra tanke och avsikt till ett helt.
Sjunde budordet: Du skall inte stjäla.
Swedenborg förklarar:
Med tjuvar förstås i den himmelska meningen de som berövar Herren hans gudomliga makt, och även dem som tillskriver sig själva hans förtjänst och rättfärdighet. Sanna kristna religionen #319
Änglarna har inte någon makt av sig själva, utan de har all makt från Herren, och de är makter i samma mån som de erkänner detta. Den av dem som tror att han har makt av sig själv blir genast så svag att han inte kan motstå en enda ond ande. Himmel och helvete #230
Allting som vi har tillgång till på jorden har, när allt kommer omkring, sitt ursprung i Herren – genom naturens rikedomar som vi använder, genom den intelligens människor har fått att tillverka och skapa ting. Också förmågan vi har att använda tanke och vilja kommer från Herren. Så allt som vi tar från någon annan är att ta från Herren, han som har skapat oss.
Åttonde budordet: Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.
Swedenborg förklarar:
Att ”bära falskt vittnesbörd” betecknar i den mening som ligger närmast bokstavsmeningen att fara med lögn mot sin medmänniska. Men i den inre meningen betecknar budet att kalla det som är rätt för orätt, och det som är orätt för rätt och att bekräfta detta med falskheter. I den innersta meningen betecknar budet att förfalska sanningen och godheten i Ordet.
När en människa avstår från falska vittnesbörd enligt den moraliska och andliga meningen, och vänder sig ifrån dem som en synd, så strömmar från Herren genom himlen kärleken till sanning och rättvisa in. Uppenbarelseboken förklarad #1019:2, 1020:2
Ett falskt vittnesbörd omfattar alltså mer en det vardagliga ordet lögn eller ljuga. Det finns en elak avsikt som svärtar ner själen.
Nionde och tionde budorden: Du skall inte ha begär till din nästas hus.
Du skall inte ha begär till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller till hans oxe eller hans åsna, ej heller till något annat som tillhör din nästa.
Swedenborg förklarar:
Dessa två, de nionde och tionde budorden anknyter till alla de föregående buden, och de lär och uppmanar till att man inte skall göra det onda, även att inte ha någon lust till det onda. Följaktligen angår de inte bara den yttre människan, utan också den inre, ty den som inte gör det onda men ändå har lust till att göra det, den gör det ändå fullt ut. Ty Herren säger: ’Om någon har lust till en annans hustru, så har han redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.’ Matt 5:27,28
I andlig betydelse förbjuds med dessa bud alla begärelser, som är emot anden, således de lustar, som är emot det andliga i kyrkan, vilket huvudsakligen har avseende på tro och kärlek, ty om begärelserna inte skulle kuvas, skulle köttet efter sin frihet rusa fram i all gudlöshet. Sanna kristna religionen #326, 327
Den yttre betydelsen av de Tio budorden är absolut nödvändig för att väl fungerande samhälle, men när det gäller människans pånyttfödelse är det dessutom tillämpningen på det inre livet som är helt avgörande.
Slutsats
”Hela den Heliga Skrift är inte annat än kärlekens och människokärleks lära, vilket Herren också lär ut genom att säga: ’Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det största och främsta budet. Sedan kommer ett som liknar det: ’Du skall älska din nästa som dig själv’. På dessa två bud hänger hela Lagen och Profeterna.’ Matt 22:35-40 ”Lagen och Profeterna” är Ordet i alla samtliga och enskilda delar.” Arcana Cœlestia #6632
Amen!