Förstå sitt hjärtas tankar

Förstå sitt hjärtas tankar

“För mig har denna hemlighet uppenbarats, inte för att jag är visare än alla andra levande varelser, utan för att uttydningen skulle kungöras för konungen så att du förstår ditt hjärtas tankar.” Dan 2:30

Dopet

Vi har precis passerat påsken, men påskundret upphör aldrig att ställa oss inför djupa frågor kring hur Gud blev mäVid dagens gudstjänst förrättar vi ett dop. Dopet är ingen handling som på något mystiskt sätt direkt förändrar den döptes inre liv. Nej, dopet är ett tecken på att den döpte kommer att bli pånyttfödd, när de andliga medlen som står till förfogande används så som Herren avser. Och det är också ett tecken i himlarna på att personen som döps har denna vilja, och därför bistår de i den andliga mognaden.

All inre kraft som en människan har och tar till sig kommer ”från ovan”. Hur mycket vi än tror att vi klarar allt själva, så är det ändå till slut från ovan, från himlen, från vår Herre och Gud som vi får all kraft. Detta illustreras i berättelsen om den mäktige kung Nebukadnessar som behöver hjälp med att förstå en dröm, och uttydningen kommer – ja, förstås ”från ovan”!

Läsningar

Dan 2:1-47:
Kung Nebukadnessar hade drömmar som gjorde honom orolig och han kallade till sig sina spåmän. De sade: ’Berätta drömmen så skall vi tyda den.’ Kungen svarade: ’ Om ni inte säger mig drömmen och tyder den skall ni huggas i stycken’. De svarade: ’Det finns ingen som kan meddela konungen det, ingen utom gudarna. Men de bor inte bland de dödliga.’ Kungen blev så vred att han befallde att förgöra alla de vise i Babel. Då gick Daniel in till kungen och bad att få tid på sig, så skulle han ge kungen uttydningen.

Sedan gick Daniel hem och bad himmelens Gud [och] då uppenbarades hemligheten för Daniel, och Daniel sade: ’Lovat vare Guds namn från evighet till evighet. Ty vishet och makt tillhör honom. Vad kungen ville veta har du uppenbarat för oss.’ Sedan [fördes] Daniel till kungen, som sade: ’Kan du verkligen låta mig veta den dröm som jag har sett och vad den betyder?’ Daniel svarade: ’Det finns en Gud i himlen som kan uppenbara hemligheter, och han har låtit kung Nebukadnessar veta vad som skall ske. För mig har denna hemlighet uppenbarats, inte för att jag är visare än alla andra, utan för att uttydningen skulle göra så att du förstår ditt hjärtas tankar.

Du, o konung, såg i din syn en stor staty framför dig. Huvudet på statyn var av fint guld, bröstet och armarna av silver, buken och höfterna av koppar. Benen var av järn, och fötterna delvis av järn och delvis av lera. Medan du såg på den, revs en sten loss, men inte genom människohänder, och den träffade statyns fötter av järn och lera och krossade dem. Men av stenen som hade träffat statyn blev det ett stort berg som uppfyllde hela jorden. Detta var drömmen, och nu vill vi säga konungen vad den betyder.

Du, o konung, du är det gyllne huvudet. Men efter dig skall det uppstå ett annat rike, obetydligare än ditt, och därefter ett tredje rike av koppar. Det fjärde riket skall vara starkt som järn. Och att du såg fötterna och tårna vara delvis av krukmakarlera och delvis av järn, det betyder att det skall vara ett splittrat rike. Men i de kungarnas dagar skall himmelens Gud upprätta ett rike, som aldrig i evighet skall förstöras och vars makt inte skall överlämnas till något annat folk. Det skall krossa och göra slut på alla dessa andra riken, men själv skall det bestå för evigt. Den store Guden har nu uppenbarat för kungen vad som skall ske i framtiden, och drömmen är sann och uttydningen tillförlitlig’. Då föll kung Nebukadnessar ner på sitt ansikte och tillbad Daniel. Och kungen sade: ’Er Gud är i sanning en Gud över andra gudar, och en som uppenbarar hemligheter’.
(Översättning: Svenska Folkbibeln 1998)

Sanna kristna religionen #609:
De tre grader i vilka himlarna är indelade och följaktiligen även människans sinne, kan någorlunda åskådliggöras genom jämförelser med materiella ting i världen. Dessa tre grader är sinsemellan såsom guld, silver och koppar med hänsyn till deras ädelhet, och där det i Ordet talas om Nebukadnessars bildstod görs en jämförelse med dessa metaller, Dan 2:31ff. De tre graderna är också sinsemellan olika med hänsyn till renhet och godhet såsom en rubin, en safir och en agat eller även såsom ett olivträd, ett vinträd och ett fikonträd, och så vidare. Guld, rubin och olivträd betyder i Ordet himmelskt gott, som är den högsta himlens goda; silver, safir och vinträd betyder andligt gott, som är den mellersta himlens goda, och koppar, agat och fikonträd betecknar naturligt gott, som är den lägsta himlens goda. Det finns tre grader, det himmelsk, det andliga och det naturliga.

Babels rike

Kung Nebukadnessar i Babel var världens mäktigaste man vid denna tid. Han behövde ingen hjälp och dikterade vad andra skulle göra. Han hade gjort sig själv till gud över sitt eget liv. Men tänk så fel det kan bli! Och det var det som Daniel i Herrens försyn fick möjlighet att få kung Nebukadnessar att förstå.

Makten över våra liv

Vi ska också fråga oss vad det är som styr i våra liv. Är det kung Nebukadnessar eller är det Daniel? Vad är kungens mål i livet, och vad är Daniels mål? Vem har störst makt egentligen? Dagens text ger oss ett mönster för hur vi kan se på våra egna liv, hur vi stänger ute det Gudomliga ända till dess att det inte håller längre. Det handlar om omvändelse.

Behov av omvändelse

Kung Nebukadnessar var skakad efter sin dröm. Han behövde hjälp. Med sin gamla vana använde han samma metod som tidigare, att hota med straff. Men det gick inte. Nebukadnessar inbillade sig att hans spåmän skulle kunna göra honom till viljes. Han försökte därför närmast desperat provocera fram något utöver det vanliga. När han märkte att han inte kom någonstans ”befallde han att man skulle förgöra alla de vise i Babel.” Dan 2:12

På väg mot sanningen

De vise männen är fulla av ångest inför vad som komma skall. När de försvarar sig, uttalar de en djup sanning. ”Det som konungen begär är alltför svårt och det finns ingen som kan meddela konungen det, ingen utom gudarna. Men de bor inte bland de dödliga.” Dan 2:11 ”Gudarna bor inte bland de dödliga.”  Nästan omedvetet uttalar de en allmän sanning. Det är ”alltför svårt”. Bara Gud kan hjälpa.

Besök av Gud

Ibland hamnar en människa i en helt omöjlig situation. Det finns ingen väg ut. Ingen människa har något svar. Men just i den stunden, då man är beredd att ge upp, öppnas dörren och man får besök av Gud.

Babel och kung Nebukadnessar hade fått besök av Gud. Nebukadnessars makt var skrämmande stor. Han hade fört Juda folk till fångenskap i sitt rike, men genom en av dem, Daniel, skulle något stort hända i Babel.

Paralleller i Ordet

Det är lätt att dra paralleller här.

  • Josef kom till Egypten och räddade Egypten från en svår och livshotande hungersnöd.
  • Jona sändes till Nineve för att mana till omvändelse. Han räddade folket. Se Jona 3:10
  • Och Gud kom själv till jorden som Människa: ”Åt alla som tog emot Honom gav Han rätt att bli Guds barn.” Joh 1:12
  • Och han har kommit en andra och sista gång ”på himmelens skyar med makt och stor härlighet” Matt 24:30 , det vill säga genom uppenbarelserna i Herrens andra ankomst. Swedenborg säger: ”Jag har fått tillåtelse att höra och se häpnadsväckande saker i det andra livet … Där har jag inhämtat kunskap om den troslära som bekänns i hela himlen.” Arcana Cœlestia #5

Vi kan sammanfatta dessa likartade händelser med att vi människor fått besök av Gud. Därför att annars hade det gått illa.

Egypten, Nineve fick besök. Gud kom själv till oss, först i person, sedan i Ordet.

Nebukadnessar nära att förstöra sitt rike

Nebukadnessar var nära att förstöra sitt rike. ”Om ni inte säger mig drömmen och tyder den skall ni huggas i stycken.” Dan 2:5 Han var beredd att göra sig av med intelligenta människor. När en människa förlorar balansen, ja, om vi tar i lite, förlorar hoppet, tron på en möjlig lösning på ett allvarligt problem, så kan det leda så långt att man gör något destruktiv.

Daniel räddar landet

Kungen hade tur liksom Egypten hade haft tur, och Nineve. Någon kom på besök. Från det lilla folket i Kanaans land kom någon som hette Daniel. Kungen använde Daniel som hade en begåvning utöver det vanliga.

Det som skilde Daniel från de andra spåmännen var att han inte trodde sig själv om att vara intelligent. Och när han hade fått svaret, sa han klart och tydligt till kungen:

”Det finns en Gud i himlen som kan uppenbara hemligheter, och han har låtit konung Nebukadnessar veta vad som skall ske i kommande dagar. … För mig har denna hemlighet uppenbarats, inte för att jag är visare än alla andra, utan för att uttydningen skulle göra så att du förstår ditt hjärtas tankar.” Dan 2:27-30

Hjärtats tankar

Oron som Nebukadnessar hade känt genom drömmen var befogad. Han behövde ändra på sitt sätt att se på världen och sig själv. Drömmen var ett sätt för Herren att väcka samvetet till liv hos honom. Daniel blev medlet för att låta oron bli formulerad i ord, så att kungen kunde ”förstå sitt ”hjärtas tankar ”och vända om.

Det är samma sak för oss. Något är fel. Samvetet gnager. Det finns bara ett sätt att hitta ut – att vända sig till Herren, erkänna att det är han som har svaret, precis som Daniel bad till sin Gud och erkände inför kungen att han, Daniel, själv inte hade någon makt, utan att allt kom från Gud.

Tacksamhet

Det kanske mest intressanta är att kungen visade en sådan tacksamhet mot Daniel. Kungen ödmjukade sig inför Daniel och inför den Gud som Daniel tillbad:

”Då föll kung Nebukadnessar ner på sitt ansikte och tillbad Daniel…och sade: Er Gud är i sanning en Gud över andra gudar, och en som uppenbarar hemligheter.” Dan 2:46-47

Dopet som öppning

En uppgift för varje människa är att genomskåda sig själv. Kung Nebukadnessar kunde inte göra det själv. Han visste att han måste hitta en ny väg. Han försökte få sina vise män att genomskåda honom, att vara klokare än han själv. Men de kunde inte. Det är en bild av att vi vanliga människor tror att vi kan klara allt själva. Vi tror att vi kan genomskåda oss själva med våra egna tankar. Det går inte. Det måste komma något utifrån, eller snarare ovanifrån. ”Ingen människa kan ta emot något utan att det ges henne från himlen.” Joh 3:27 Det var Johannes Döparen som sa det. Dopet handlar om det. Omvändelsens dop till syndernas förlåtelse. Det måste komma ovanifrån. Johannes visste att hans dop bara var första steget:
”Efter mig kommer den som är starkare än jag, och jag är inte värdig att böja mig ner och knyta upp hans sandalremmar.” Mark 1:7

Dopet bär vi med oss hela livet. Det påminner oss om att vi inte kan göra det omöjliga. Vi måste göra det möjliga. Och det möjliga är att erkänna att vi behöver vår Gud, Herren Jesus Kristus. Han och ingen annan kan leda oss rätt. Bara Daniel med sin tro på Gud kunde föra kungen ett steg vidare, ett steg bortom sig själv. Därigenom räddade Gud, genom Daniel, både kungen och hela hans rike från kaos och förvirring.

En Ny kyrka

Vi ska också kasta en blick på den märkliga statyn som kung Nebukadnessar drömde om. Den bestod av guld, silver, koppar, järn och längst ned järn blandat med lera. Statyn är en resa uppifrån och ner, från det höga till det låga. När Daniel med Herrens hjälp tydde drömmen sa han till kungen: ” Du är det gyllne huvudet.” På sätt och vis behövde kungen inte oroa sig. Han var ju det gyllne huvudet. Men hans oro kom av beskedet att hans rike skulle följas av andra.

Livet är inte lätt. Vi gör misstag. Vi missförstår, och ibland gör vi rent ut sagt onda saker. Som tur är så finns det någon som låter en sten krossa fötterna på statyn, den oheliga blandningen av järn och lera, falskhet och fåfänga begär. ”En sten revs loss, men inte genom människohänder.” Och av stenen ”som hade träffat statyn blev det ett stort berg som uppfyllde hela jorden.” Dan 2:34,35 Det är en bild av en nyskapad, pånyttfödd människa. Lika lite som kungens spåmän kunde tyda drömmen, lika lite kan någon annan än Herren bygga upp ett nytt rike, en ny människa inom oss och som varar i evighet.

I Herrens trygga händer

Meningen med att ha en tro är att kunna bli trygg. Kung ”Nebukadnessar hade drömmar som gjorde honom orolig.” Dan 2:1 Vi oroar oss också för det som händer under livets gång, men en äkta tro tar oss ett steg längre. Daniel förde kungen till en ny dimension. Det är det som en äkta tro gör, och då hör vi Herrens ord:

”Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i Mig. I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen.” Joh 16:33

Amen!