Treenigheten – hur Fadern, Sonen och Anden förenas

Treenigheten – hur Fadern, Sonen och Anden förenas

I Swedenborgskyrkans perspektiv innebär den s k Treenigheten att Gud är En, men
”Fadern” , ”Sonen” och ”den Helige ande” är inte separata individer utan olika aspekter
av denne Ende Gud. Fadern representerar Guds kärlek, Sonen representerar Guds
vishet, och den Helige Ande representerar Guds verksamma kraft. Trots att de uppfattas
som tre, är de fullständigt förenade i ett enda gudomsväsen.

Nyckelpunkter:

  • I Gamla testamentet talar Gud till människorna men de har aldrig sett honom. Men det finns profetior om att han ska komma till världen. Han kallas där Messias.
  • I nya testamentet möter vi denne Messias som föds i Betlehem, till synes som ett vanligt barn. Resten av evangeliet berättar om hans liv, död och uppståndelse.
  • Efter Jesu uppståndelse blev fenomenet den Helige ande en del av den andliga dimensionen.
  • I Swedenborgs skrifter förklaras ingående hur dessa tre aspekter fungerar inom den Ende Gud Jesus Kristus
  • Messias är det hebreiska ordet som på grekiska blev Kristus och de orden betyder den Smorde.

Treenigheten förklarad – vad innebär det?
Hur kan Gud vara En och samtidigt tre?

I den swedenborgska teologin är det Jesus Kristus som är Gud, en Gud som är synlig
för vårt inre öga.

  • Fadern:
    Fadern, som Jesus Kristus flitigt hänvisar till, är det ursprungliga gudomliga som är bortom vår fattningsförmåga och vår blick. Där finns Allvisheten, Allnärvaron och Allmakten. Detta är definitionen på Gud, som också är upphovet, skaparen till allting både i himmel och på jord. 2 I Gamla testamentet kallas detta ursprungliga gudomliga för Jehovah eller helt enkelt Gud. Detta ursprungliga gudomliga är inte bara ursprunget till allt som existerar utan upprätthåller också hela skapelsen med sin omätliga makt och oändliga kärlek.
  • Sonen:
    Detta ursprungliga gudomliga som kallas ”Fadern” är det som gjorde Jesu moder Maria havande, och det är det som lever i och är själen i ”Sonen” som fick namnet Jesus och som var Messias, Kristus. ”Sonen”, Jesus Kristus undervisade, botade sjuka och gjorde mirakulösa saken med materian. När det skedde, så var det Kärleken, Fadern, som verkade genom honom.

    Jesus Kristus som Marias son var som en vanlig människa. I de tillstånden kunde han frestas och tro att han inte hade någon kraft ifrån ”Fadern” som ju var hans själ. Jesus Kristus pendlade mellan dessa två tillstånd – det ena som var övertygelsen om att vara Gud inkarnerad och med gudomlig makt och vishet – och det andra som var att ”besmittad av mänsklighetens nedärvda lockelse av det onda” känna att han kunde falla.

    Men i varje frestelse segrade det gudomliga inom honom. På så vis blev han till slut gudomlig ut i fingerspetsarna. Jesus Kristus blev Gud i mänsklig gestalt. Därför övervann han döden och stod upp till evigt liv, också med kroppen. I och med den fullkomliga segern över all ondska blev han mänsklighetens Frälsare och Gud för evigt. När en människa i sitt eget inre stride mot det onda, så finns den Ende Gud Jesus Kristus nära människan och kämpar för henne tills hon också segrar.
  • Den Helige ande:
    I korthet är den Heliga ande Guds närvaro i världen och i människornas liv. Det är den kraft som verkar i det inre hos en människa som har låtit sig bli berörd av den vishet som Jesus Kristus förmedlar. Den visheten kallas också för Ordet. Från Ordet utgår en kraft från den som är Ordet, Jesus Kristus, ”Sonen”, som själv har fått Ordet från ”Fadern” som är den oändliga kärleken. Den Heliga ande är därför helt och hållet Ett med ”Sonen” som själv är Ett med ”Fadern”.

Treenigheten i ett historiskt perspektiv

Treenighetsläran utvecklades under de första århundradena av kristendomens historia
för att uttrycka den komplexa naturen hos Gud, som uppenbaras i Bibeln. Kyrkofäder
som Tertullianus och Athanasius var avgörande för att formulera och försvara denna
lära. Vid kyrkomötet i Nicaea år 325 e.Kr. fastställdes treenigheten som en central
doktrin, vilket senare bekräftades vid kyrkomötet i Konstantinopel år 381 e.Kr.

Dessa möten syftade till att motverka olika heretiska läror som ifrågasatte treenigheten,
exempelvis arianismen, som hävdade att Sonen inte var gudomlig och Ett med Fadern.
Treenighetsläran har sedan dess varit en grundpelare i den kristna trosbekännelsen och
accepterats av majoriteten av kristna traditioner.

Trosbekännelser

Det finns tre olika s k ekumeniska trosbekännelsen, den apostoliska som är den äldsta
och kortaste, den nicaenska, och sist den athanasianska. Den apostoliska går tillbaka till
den tidiga kristenheten och har med de tre aspekterna av den kristna gudstron, där Jesu
liv, död och uppståndelse är centralt. Den nicaenska – senare utvecklad vid mötet i
Konstantinopel – försvarar gudomligheten i alla tre hypostaser, som var det grekiska
ordet som användes för de tre aspekterna Fader, Son och Helig ande. Den
athanasianska härstammar från 500-talet och är ännu mer detaljerad än den nicaenska.

Av dessa tre menar Swedenborg att den apostoliska bekännelsen är helt korrekt, men
han menar att de andra två alltför mycket söndrar gudsbilden i tre personer – som om
det vore tre olika gudar, vilket han menar förstör det unika i den kristna läran, nämligen
att Gud är En. Jesus säger själv: ”Jag och Fadern är Ett.” Joh 10:30 Och ”Gud var
Ordet” i Joh 1:1, där Ordet definieras som Gud som kom i världen, alltså Jesus Kristus.

Betydelse i kristen tro

Treenigheten är inte bara en teologisk finess utan en levande verklighet för den troende.
Den hjälper till att förstå hur Gud verkar i världen och i varje enskild troendes liv. Fadern
är alltings ursprung som är oändlig kärlek, Sonen, Ordet, är den som undervisar det som
kärleken vill med oss människor, och den Helige Ande är den heliga närvaro som verkar
inom den troende människan, när hon försöker att leva det liv som Gud avser – att älska
Gud och sin nästa såsom sig själv. Matt 22: 27-39

Med Swedenborgs andliga tillämpning på termerna Fader och Son klarnar innebörden
av Nya testamentets texter. Ett exempel är följande:
”Jesus sade: Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom Mig.
Om ni har lärt känna Mig, skall ni också lära känna Min Fader.” Joh 14: 6-7 ”Mig” är här
Sonen. Den andliga bilden blir följande: ”Ingen kommer till Kärleken utom genom Visheten
(eller sanningen). Om ni har lärt känna Visheten, skall ni också lära känna Kärleken.”

Vanliga frågor om treenigheten

Vad betyder treenigheten?
Treenigheten är läran att Gud är En men uppenbarar sig i en trehet: Fadern, Sonen och
den Helige Ande. Dessa tre är inte separata individer utan tre aspekter av samma
Gudom, fullt förenade till Ett.

Hur kan Gud vara En och samtidigt tre?
Treenigheten beskriver en enhet i en trehet. Fadern, Sonen och den Helige Ande står
för olika aspekter av det Gudomligas handlande med människan, men de är ändå
oskiljaktiga delar av samma Gud.

Finns treenigheten i andra religioner?
Nej, treenigheten är unik för kristendomen. Andra religioner, som judendom och islam,
har en strikt monoteistisk syn på Gud utan en treenighetslära. Hinduismen kan med lite
ansträngning ses som monoteistisk ifall de olika s k gudarna tolkas som olika kvaliteter
eller funktioner i en högste Gud, där Brahman ligger närmast till.

Varför är treenigheten viktig för kristna?
Treenigheten är central eftersom den förklarar hur Gud kan vara verksam på olika sätt –
som skapare, frälsare och vägledare – samtidigt som han förblir Ett. Den hjälper troende
att förstå Guds natur och hans närvaro i världens gång.

Hur förklarar man treenigheten för barn?
Tänk dig nu att du står framför Jesus i Galiléen och hör honom prata med dig. Vad ser
du? Jo, en människokropp, en yttre gestalt. Och den lever. Två alltså – kropp och själ.
Och så pratar Jesus. Precis som i ditt förtroliga samtal med den du håller av så
påverkas du. Du ser Jesus, vet att han lever, och det han säger påverkar dig. Så där har
vi alla Tre, precis som hos en vanlig människa.

Livet eller själen som finns i ”sonen” Jesus Kristus är det som kallas ”Fadern”, den
ursprungliga gudomliga kraften. Fader och son är därför ett lika mycket som din egen
kropp och själ är ett. Och det som strömmar ut från Jesus Kristus och påverkar är
”Anden”. Det har vi en synlig Gud i vilken själ, kropp och utgående kraft utgör Ett, och de
kallas i Nya testamentet för ”Fader”, ”Son” och ”Helig ande”, och då har vi en Trehet i en
Gud.